Weekend terapeutic, 6-7 august 2011

Posted: August 23, 2011 by mihaiela in Evenimente APWR, Proiecte
Tags: , , , , , , ,

La sfarsitul anului trecut, organizatia PSD tineret Zalau a organizat un spectacol pentru strangere de fonduri, beneficiarul fiind Asociatia Prader Willi din Romania. Cu banii adunati APWR si-a propus organizarea unui weekend terapeutic pentru copiii inclusi in terapie si familiile acestora. Suma adunata atunci si donata asociatiei noastre a fost de 3027 lei. Am realizat ca nu avem cum sa organizam weekendul cu aceasta suma decat daca familiile ar fi acceptat sa contribuie si ele la realizarea acestui proiect sau daca asteptam sa organizam activitatea in Centrul Noro, varianta din urma fiind cea acceptata de comun acord cu parintii.

Ziua I – Sâmbătă 6 august 2011

În data de 6 august, o zi frumoasă și calduroasă, în curtea Centrului Pilot de Referință pentru boli rare s-au adunat copii care beneficiază de serviciile de terapie din cadrul centrului, însoțiți de părinții lor. Forfota de afară arăta faptul că avea să fie o zi plină pentru toți cei implicați în activitate…
Terapeuții au pregătit pentru copii și părinți o zi de neuitat cu mai multe activități astfel încât aceștia împărțiți pe grupe să poată participa prin rotație la toate activitățile propuse.
Activitățile la care copii aveau să participe au fost următoarele: demonstrații de activități educative, activități de mișcare-kinetoterapie, meloterapie și art-terapie. Fiecare terapeut a fost responsabil de o activitate pe care trebuia să o pregătească astfel încât să fie cât mai atractivă, mai educativă și mai plăcută pentru copii.
Programul a fost astfel structurat încât să nu fie obositor nici pentru copii, dar nici pentru părinții care trebuiau să-i ajute pe copii în realizarea exercițiilor și activităților și să învețe cum să lucreze cu ei și acasă.
Una dintre activitățile pregătite a fost cea de mișcare-kinetoterapie care a avut loc în sala de kinetoterapie. Această activitate am ales-o pentru copii deoarece prin exercițiile specifice pe care le oferă kinetoterapia este o soluție pentru problemele de sănătate ale copiilor, învățându-i în același timp că mișcarea reprezintă un mod de viață sănătos și armonios.
Astfel, pe fond muzical copiii ajutați și îndrumați de părinți au executat exerciții pe saltea, de ex: stând culcat să ridice câte un picior alternativ, apoi ambele picioare, să facă abdomene în care să mute popica din partea stângă în partea dreaptă, și invers. De asemenea, au realizat prin imitare exercițiile propuse de terapeut: bate din palme, mâinile sus, strânge mingea cu o mână apoi cu cealaltă, strânge 2 mingi cu ambele mâini, întinde elasticul. Alte exerciții au fost cele în care trebuiau să rostogoleasca popica unul de la altul stând pe saltea, să urce pe spalier și să ia mingile una câte una, sau la semnul Start să sară pe mingea medicală iar la Stop să se oprească.
O altă activitate pregătită de terapeuți a fost cea de demonstrații de activități educative, activitate prin care părinții erau dornici să afle metode care să-i ajute să lucreze cu copiii acasă. Astfel printre activitățile pregătite au fost exerciții de cunoaștere, exerciții pentru dezvoltarea motricității fine (exerciții de înșirat mărgele), trasee grafice, schema corporală la care copii trebuiau să arate prin imitare și comandă verbală părțile corpului, apoi să arate prin comandă verbală fără prompteri.
De asemenea, s-au folosit pentru copii, animalele domestice, pe care au trebuit să le recunoască, să zică cum face fiecare animal (onomatopee), să caute în carte animalul cerut de terapeut, sau să caute obiectul cerut din multitudinea de animale. Deosebit de util și interesant a fost Smart Board-ul deoarece copiii primeau feedback de la animaluțele de pe tablă.
Copiii ajutați de părinți au făcut asocieri de culori, unii au denumit culorile, au ales cartonașele cu culori corespunzătoare cerute de terapeut, au făcut asocieri între culori și cuburi. S-a mers la această activitate pe seriere, clasificare și sortare.
În sala de ergoterapie s-a desfășurat o altă activitate care a fost pe placul celor prezenți, cea de meloterapie. Meloterapia are rolul de a armoniza și îmbunătăți viața psihică, de a dezvolta personalitatea, de a educa și dezvolta procesele intelectuale, gândirea logică, atenția și memoria, fiind, folosită cu rezultate foarte bune în recuperarea copiilor cu nevoi speciale. Învățarea unui cântec contribuie, alături de alte activități, la dezvoltarea limbajului copilului, sub aspectul pronunției corecte, la reglarea echilibrului dintre inspire și expir, la dezvoltarea auzului fonetic și muzical, la reglarea echilibrului dintre respirație-pronunție și mișcare. Având o mare forță de expresie, muzica declanșează trăiri pozitive, generează entuziasm și deschidere afectivă. Dansul educă mișcările corpului, permite eliberarea tensiunilor și energizarea organismului. Terapia muzicală în cadrul grupului este benefică pentru capacitatea de socializare a copilului, îl ajută să creeze relații armonioase, să învețe să coopereze, să desfășoare o activitate comună și să creeze relații de ordin afectiv cu ceilalți.

Activitatea de meloterapie a fost structurată astfel:
1. Cântec de început “Pe mine mă cheamă …spune cine ești tu!” Se începe cu un instrument care se dă din mână în mână. În timp ce ceilalți bat din palme se prezintă copii.
2. Găsește instrumentul!. Câte trei perechi caută câte un instrument cu care să cânte.
3. Educarea ritmului – baterea într-un instrument în ritmul în care aplaudă adultul, în mai multe variante:
– cu câte o bataie cand adultul bate o dată, cu două bătăi când adultul bate de două ori (se merge până la cinci după care se face aleatoriu).

4. Se realizează activitatea Start/Stop/ (5 ori). La Start cântăm la Stop ne oprim.
Diversificat:
În timp ce cântăm putem spune „să cântăm tare” sau încet.
Schimbăm o să dăm instrumentul la persoana din dreapta noastră. Schimbăm până când instrumentele ajung de unde au pornit.
5. Jocul Război – Se împarte grupul în două echipe. Pentru demonstrație cântă echipa 1 cât poate de tare, pe urmă cântă echipa 2 cât poate de tare. Pe urmă cântă ambele echipe deaodată, se urmărește care echipă cântă cel mai tare.
6. Joc de imitație – fără muzică pe fundal: „Bate din palme”, „Mâinile sus”, „Bat din picioare”, „Ne învârtim”. „Mergem doi pași la dreapta, doi pași la stânga”.
Cu muzica – „Podul de piatră”, “Bat din palme” “Dacă vesel se trăiește fă așa” , „Bate vântul frunzele” – rolul imitației în socializare.
7. În timp ce merge muzica – părintele/copilul se află în cerc și să propună imitarea unei mișcări.
8. Cald – Rece/Tare – Încet. Găsește instrumentul ascuns. Instrumentul copilului este ascuns în timp ce el stă cu spatele (suntem atenți și la cât de greu să fie s-au ușor de găsit). Se găsește instrumentul ghidându-ne după sunetul produs de instrumente Tare înseamnă că sunt aproape de instrument – Încet înseamnă că ne îndepărtăm. Dupa ce s-a găsit instrumentul urmează copilul următor.
9. Dans pe lângă scaune – în momentul în care se aude muzica dansăm, iar când se oprește muzica ne așezăm pe scaune.
10. Cântec de final: „La revedere …/grupă ce bine ne-am distrat!”
Activitatea de art-terapie a constat în realizarea unor colaje de către părinte împreună cu copilul. Pe parcursul a 40 – 50 minute, aceștia au avut ocazia de a lucra și a se relaxa împreună desenând, pictând, decupând și lipind pe materialele puse la dispoziție.
Pentru început, responsabilul de activitate a propus o temă de activitate „Mâinile prieteniei”, s-au oferit câteva exemple despre cum s-ar putea realiza de către fiecare pereche mamă – copil, lăsând apoi la libera alegere modul în care ei realizează colajul.
Am dorit ca toate activitățile weekendului terapeutic să fie relaxante, motiv pentru care am propus tuturor părinților să decidă cât timp pot lucra cu copiii lor în cadrul activităților propuse, iar atunci când obosesc să se relaxeze în gradină, la locul de joacă alături de copiii lor.
La sfârșitul zilei am fost mulțumiți deoarece atât copiii cât și părinții s-au implicat, au învățat și s-au relaxat.
În total în ziua de sâmbătă au fost prezente la activități 36 de persoane, dintre care 19 copii și 17 părinți.

Responsabili activitate:
Meloterapie/Dans – Darko Emese-psihopedagog
Demonstrații de activități educative – Sabău Amalia-psiholog
Kinetoterapie/Mișcare -Feșteu Cosmina-psihopedagog
Art-terapie – Maria Brazdău- asistent social

Ziua II – Duminică 7 august 2011

16 copii și 15 părinți s-au întors și duminică pentru a continua activitățile începute cu o zi înainte. După ce în prima zi copiii au lucrat asistați și ajutați de către părinți, a venit momentul ca părinții și copiii să fie împărțiți în două ”tabere.”
Părinții împreună cu d-na Dan Dorica s-au retras în sala de conferințe pentru a aborda câteva aspecte relevante pentru activitatea în Centrul NoRo. Astfel s-a discutat regulamentul de ordine interioară și modul în care părinții pot sprijini recuperarea copiilor atât în centru cât și acasă.
Părinții au avut ocazia să dea un feedback asupra activității realizate în centru după o lună de funcționare. Fiecare a notat 3 aspecte pozitive precum și așteptările cu privire la continuarea activității.
De asemenea, părinții au avut ocazia să schimbe împresii, să împărtășească experiențe, să învețe unii de la ceilalți. Ca un spijin pentru activitățile de terapie ei au completat o fișă pe care au trecut principalele probleme comportamentale ale copiilor, punctele forte, aspecte de sănătate ce ar trebui luate în considerare etc.
Timpul a părut foarte scurt tocmai pentru că în această perioadă părinții au beneficiat atât de suport, cât și de respiro.
Programul copiilor a cuprins activități de meloterapie, art-terapie și joacă.
Activitatea de meloterapie a introdus copiii în atmosferă. După cântecul de ”Bun venit” copiii au avut posibilitatea să cânte cântecul elefantului în timp ce se acompaniau de tobă sau să se joace Start/ Stop (la stop dând instrumentul celui din stânga și primind un alt instrument de la copilul din dreapta lui).
Apoi cu ajutorul tablei interactive copiii au denumit animalele, au numărat și s-au lansat în provocarea de a găsi răspunsul corect la diferite solicitări.
După o pauză de câteva minute, activitatea de art-terapie a introdus copiii în lumea măștilor. Cu ajutorul terapeuților fiecare copil a realizat câte o mască pictată, pe care o vor folosi ulterior la carnaval.
Puțin înaintea amiezei, copiii s-au bucurat de un moment de relaxare în spațiul de joacă. Au alergat, s-au dat pe balansoar sau s-au imaginat călare pe căluți înaripați, cuvântul de ordine fiind voia bună.
La prânz copiii s-au reunit cu părinții pentru a lua masa și pentru a schimba impresii cu privire la activitățile desfășurate. Copii și părinți deopotrivă erau obosiți, dar mulțumiți.

Responsabili activitate:
Dan Dorica – psiholog, președinte APWR
Mihaiela Fazacaș – psiholog
Cuibuș Paula – psiholog
Chiș Adrian – sociolog

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s